Ceny geotextílií

Na trhu je několik výrobců a prodejců geotextilií a textilií. Jsou dostupné například ve stavebninách nebo v hobbymarketech pro kutily. Není ale na škodu se poohlédnout po specializovaných obchodech, kde s nákupem poradí odborníci.

Geotextilie jsou prodávány v rolích, kde by měl být uveden rozměr výrobku. Je dobré, když je uvedena i váha výrobku pro usnadnění manipulace.

Pro představu, bílá netkaná textile pro ochranu proti mrazu o plošné hmotnosti 17g/m2 je prodávána v rolích nebo po kusech. Balení téměř nic neváží. Cena se pohybuje okolo 4,5 Kč za 1 m2.
Na druhou stranu, tkaná polypropylenová geotextilie pro separaci a filtraci zemin u staveb v dopravním stavitelství o plošné hmotnosti 1200 g/m2 se prodává v rolích s cenou okolo 50 Kč/m2.

Na co si dát pozor při nákupu geotextilie? Vždy se zeptejte na následujících 5 otázek. Odpovědí by měla být vaše jistota, že nakoupíte geotextílii splňující vaše očekávání.

1. Předloží vám prodávající s geotextilií relevantní technické dokumenty?

Pokud chcete zajistit, aby geotextilie fungovala tak, jak potřebujete, požadujte relevantní doložení vlastností z laboratorních zkoušek pro konkrétní geotextilii. Relevantní hodnoty pro geotextilie a další geosyntetika najdete v dokumentu „Prohlášení o vlastnostech“ (anglicky „Declaration of Performance“ nebo „DoP“), který musí prodávající poskytnout s dodávkou geotextílie. Tento dokument také od 1.7.2013 nahrazuje dříve používané „Prohlášení o shodě“ a „CE“ certifikát.

Prodejci poskytované technické listy výrobků (někdy též „technické specifikace“ a podobně) mohou obsahovat jiné hodnoty. Třeba místo obvykle uváděných středních hodnot parametrů uvedou jejich minimální/maximální odchylku podle toho, o jaký parametr jde.

2. Je uvnitř balení Správná Geotextilie?

Stále častějším nešvarem v současné době diktující co nejnižší ceny a při kondici stavebnictví, se kterým se setkáváme, je dodávka geotextitílií o nižší než deklarované plošné hmotnosti. Např. prodávající vám deklaruje, že dodává netkanou geotextílii s plošnou hmotností 200 g/m2 (podle označení na obalu, dle přiložených dokumentů), ale ve skutečnosti je uvnitř balení třeba geotextílie se 180 g/m2. To je rozdíl, který na stavbě nebo v terénu běžně nepoznáte, ale jde o 10%-ní zhoršení požadovaného technického parametru!.

Jediným způsobem je otestovat dodávaný vzorek ve zkušebně, ale to je vzhledem k časové náročnosti a dodatečným nákladům málokdy využívané řešení. A nebo prostě geotextílii nakupujte u zavedených, spolehlivýchférových dodavatelů.

3. Bude geotextílie splňovat mé přesné požadavky?

Typ geotextilie nebo jiného geosyntetika je obvykle definován v projektové dokumentaci. Běžný prodejce nemůže ovlivnit povahu výrobků, které prodává. Výsledkem může být, že se snaží vaše specifikace přizpůsobit svým výrobkům, takže opět hrozí, že geotextilie nebude splňovat vaše požadavky.

Zkušený a dobrý dodavatel vám naopak poskytne odbornou technickou radu a u náročných projektů vám dokáže zdůvodnit proč navrhuje konkrétní geotextílii. Obvykle se nesnaží tzv. prodat za každou cenu, protože správné technické řešení je pro nej prvořadé.

4. Je Geotextílie na skladě?

Geotextilie a ostatní geosyntetika se instalují většinou v prvních fázích projektu. Proto má pozdržení dodávky vliv na celý další časový harmonogram výstavby. Vzhledem k neochotě prodejců držet výrobky skladem, a objednává je, až vyhraje zakázku. Mnohdy tak není schopný dodat je včas. Proto je vhodné ptát se, zda-li je produkt skladem. Dobrý dodavatel drží základní geosyntetické výrobky skladem v dostatečném množství.

5. Poskytnete mi dodavatel po prodeji geotextilie technickou pomoc?

Geotextilie a další geosyntetika jsou výrobky technického rázu. Dobrý dodavatel jde proto nad rámec pouhého prodeje geotextilie poskytne i dostatečnou technickou pomoc jakou jsou například konzultace, návody a doporučení.

 

Příznivý poměr ceny a kvality přináší skze své výrobky na český trh například společnost Geomat. Geomat sbírá v oboru geotextilií a geosyntetik zkušenosti téměr 20 let. Předává rady zahrádkářům, stavebním společnostem pomáhá s projektováním a realizací zakázek. Zákazníkům vždy nabízí konzultace a pomoc s výběrem nejvhodnějšího řešení.